Len 14 pozretí – a takmer som sa ocitla na Netflixe!

Prečo tvorím videá? Videnia, lajky, virálny úspech? A čo tak jednoducho láska k tvorbe? Strihom videí som sa začala venovať už v 13 rokoch. Každopádne dnešný svet ma láka tvoriť iba pre virálny úspech. Každý sa ma pýta, koľko videní mám na to a to video.

Samozrejme, na druhej strane nechcem robiť videá, ktoré nikto neuvidí, ale počet videní nesmie rozhodovať o tom, či video chcem urobiť alebo nie.

Chcem vám povedať jeden príklad, ktorý mi otvoril oči. Video, ktoré bolo na YouTube úplný prepadák, ma skoro dostalo na Netflix.

Je to fakt iba o lajkoch a videniach?

V dnešnom preplnenom trhu sa kreatívci ako ja snažia o viditeľnosť. Je prirodzené túžiť po virálnom úspechu, byť uznaná a ocenená. Ale existuje znepokojujúci trend, kde umenie tvorby je zatienené honbou za lajkmi a zobrazeniami.

Ako často my, ako tvorcovia, posadnuto sledujeme analýzy na YouTube alebo počet sledovateľov na TikToku a Instagrame? Znamená táto posadnutosť koniec kreativity? Často premýšľam o videách, ktoré som nevytvorila, pretože som sa bála, že nezískajú dostatok zobrazení. Naopak, koľko videí som vytvorila len kvôli zobrazeniam, bez skutočného potešenia z procesu?

Ako vzniklo video pre Netflix?

Vráťme sa späť do roku 2020. Po vydržaní lockdownov prišiel ten krásny slnečný deň, keď som sa rozhodla prejsť z Ealingu do Wembley (zhruba 8 km). Spoločne s kamoškou sme sa vydali na túto cestu, poháňané mojou fascináciou pre majestátny štadión Wembley a prípravami na Euro 2020.

Napriek tomu, že som verila, že moje video sa stratí v mori podobného obsahu, videla som v tom perfektnú príležitosť na zdokonalenie mojich zručností počas lockdownu. Filmovala som všetko okolo nás, akoby to bola dôležitá úloha.

Ten deň bol dobrodružstvom — opálenie sa, delikátny obed a nakoniec príchod do Wembley, očarená vlajkami a atmosférou okolo Euro 2020.

Video som postrihala a nahrala na YouTube. Tri mesiace malo sotva nejaké zobrazenia. Dokonca som uvažovala o jeho vymazaní, ale nakoniec som to neurobila, pretože som do videa dala moju tvrdú prácu a vášeň.

Po 3 rokoch malo 14 zobrazení.

Nejde o to koľko ľudí uvidí moje video, ide o to kto sa pozerá

Jedného dňa som dostala email od produkčnej spoločnosti, ktorá mala záujem použiť moje zábery z Wembley pre dokument na Netflixe.

Pripomenulo mi to dôležitosť uchovávania originálnych záberov, pretože nikdy neviete, kedy sa môžu hodiť. A nehovoriac o celej pointe toho, že videá máme robiť z radosti a neriešiť či majú milión videní alebo 5.

Tento e-mail prišiel tak nečakane, že som si ho musela prečítať asi 5-krát. Produkčná spoločnosť mala záujem o pár mojich záberov do otvorenia ich dokumentu o Euro 2020 pre Netflix. Bolo to pre mňa obrovské povzbudenie vzhľadom na ťažké časy počas pandémie, keď mi všetky natáčania zrušili.

Nasledovali ďalšie konverzácie o mojom mene v titulkoch a dohoda bola uzavretá. Myšlienka, že moje meno bude ako kameramana spájané s Netflixom, čo znamená dostupnosť pre milióny ľudí na celom svete, ma úplne nadchla. To bolo nielen uznanie mojej práce, ale príbeh hodný zdieľania, možno aj v budúcej knihe.

Čo sa týka finančného ohodnotenia, nemyslite si, že som sa dostala do žiadneho veľkého zisku. Systém funguje tak, že ak ešte nemáte uznávané meno v odvetví, v podstate nedostanete veľa, pretože očakávaný „návrat“ spočíva v tom, že vaša práca dosiahne široké publikum a zvýši vašu viditeľnosť a reputáciu. Napriek tomu som si vydobila aspoň symbolický honorár pre kreatívca. Zaujíma ma, či uhádnete, koľko mi nakoniec súhlasili dať. Môžete tipovať v komentároch.

Rozprávky je koniec, či?

Mesiace plynuli bez ďalších správ. Keď som sa obrátila pre aktualizáciu, informovali ma, že zmeny v štruktúre filmového dokumentu znamenali, že moje zábery už nie sú potrebné. Sľúbili, že ma ponechajú v ich databáze pre budúce projekty, ale v tom momente to bolo všetko. Mysleli by ste, že budem sklamaná, ale nebola som.

Celá táto skúsenosť, hoci pominuteľná, bola neuveriteľne poučná. Posilnila moju vieru v samotnú tvorbu, pre radosť, ktorú prináša, bez ohľadu na to, či ju uvidí 14 ľudí alebo 14 miliónov. Ide o proces, bez ohľadu na jeho konečný dosah alebo uznanie.

Na druhej strane, ďalšie video, ktoré som spontánne vytvorila jedno ráno o 5:00, komentár k dokumentu „Tinder Swindler“, neočakávane dosiahlo 65 000 zobrazení behom 24 hodín, dokonca mi umožnilo konečne monetizovať môj YouTube kanál.

Tento úspech neprišiel z dôkladného plánovania alebo vysokých produkčných hodnôt, ale z pravého momentu inšpirácie a trochu dobrého načasovania. Nepovažujem toto video za formu umenia, ale môj štipľavý humor mu dodal iskru a natáčanie ma fakt bavilo.

Ďalším príkladom sú moje krátke filmy, ktoré točím pri rýchlej inšpirácii. Toto je video, ktoré mi ľudia najviac pochvália a komentujú.

Tieto skúsenosti ma naučili neoceniteľné lekcie.

Prvá: pravé umenie spočíva v radosti z tvorby, nie v číslach, ktoré generuje. Druhá: niekedy, tie najjednoduchšie videá, tie, ktoré prídu priamo zo srdca, sú tie, ktoré rezonujú najviac.

Oba tieto projekty, hoci sa líšia vo výsledkoch, vznikli z rovnakej vášne pre tvorbu videí. Slúžia ako pripomienka, že vo svete posadnutom metrikami, pravá podstata umenia zostáva v láske k remeslu.

Prestaňte sa skrývať: Komunizmus skončil, názory môžete povedať bez strachu

07.12.2024

Anonymita na internete: Frajeri v maskách alebo bojovníci za pravdu?

„To sa deje iba na Slovensku!“ Vraví ten, ktorý nikdy nikde nebol

06.12.2024

Slovensko má svoje problémy, ale v globálnom kontexte si nevedieme vôbec zle.

Keď v kostole chýba úcta: Kam zmizla pokora?

04.12.2024

Najhoršie zážitky z lavíc

tatra moldava

Tatrovky za miliardu eur. V Moldave nad Bodvou ich plánujú vyrobiť 4000

16.12.2025 20:06

V Moldave nad Bodvou vyrobia v nasledujúcich štyroch rokoch 4000 vojenských nákladných vozidiel Tatra za viac ako miliardu eur.

hlavna zeleznicna stanica, stanica, vlak, vlakova stanica, cesto

Chystáte sa cestovať na vianočné sviatky vlakom? ZSSK hlási, že miest je zatiaľ dostatok

16.12.2025 19:58

Vo vlakoch na hlavných trasách je pred sviatkami zatiaľ dostatok miest, uvádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

láska, vzťah, rande, dvojica, rodina

EÚ dôveruje 54 % Slovákov, celoeurópsky priemer je len 48 %. Až 87 % Slovákov je spokojných so svojím životom

16.12.2025 18:54

Z najnovšieho prieskumu Eurobarometra vyplýva, že EÚ dôveruje 54 % Slovákov, v porovnaní s prieskumom z jari 2025 ide o nárast o dva percentuálne body.

Nikol Venglovicova

Robím to čo chcem. Píšte na nicole@nicoleven.com

Štatistiky blogu

Počet článkov: 34
Celková čítanosť: 59086x
Priemerná čítanosť článkov: 1738x

Autor blogu

Kategórie