Založ si blog

Púť alebo sebatrýzeň? Prečo sa nútim do utrpenia

Zobudila som sa oddýchnutá, ale moje nohy ma zabíjali. Stále som na ne nemohla poriadne stúpiť bez neznesiteľnej bolesti. Verila som, že znova cez noc odpuchnú, ale mýlila som sa. Zázraky sa nedejú každý deň. Môj necht bol úplne fialový. Ten pohľad mi robil najväčšie obavy. Spala som trochu dlhšie, pretože dnes idem len 11 km. Polovica ľudí už odišla a polovicu som stretla počas raňajok. Dala som si kopec kávy a toast so syrom. 

Nemka mala voľný deň, tak bola v kľude a dala mi ešte viac náplastí na pľuzgiere. Ďalší problém, ktorý sa zhoršil, bola bolesť svalov na nohách. Kedykoľvek som si chcela sadnúť, bolelo to ako čert. Nepamätám si, kedy som mala takú bolesť svalov. 

Americký pár sa chystal odísť a vyzeralo to, že na mňa čakajú. Ležérne som povedala, že rada chodím sama, a oni vyzerali trochu dotknutí. Odišli. Nakoniec som zostala len ja, nemka a nemec v futbalovom drese. Obula som si sandále, pretože som si nohy nemohla obuť do tenisiek. Nemka hovorí, že hore sú k dispozícii nejaké topánky. Bola tam krabica plná vecí, ktoré ľudia už nepotrebovali a nechali ich pre niekoho iného. Nemohla som uveriť, že tam vidím topánky. Myslím, že keď o niečo požiadate Boha, poskytne to. 

Samozrejme, musí existovať dôvod, prečo tam niekto svoje topánky nechal, ale mne to bolo jedno. Skúsila som si ich obuť a stále som do nich nevedela vopchať nohy, ale zdali sa byť o niečo väčšie než moje tenisky. Vyzerali, že majú lepšiu podporu. Moje tenisky mi spôsobili fialový necht na ľavej nohe, takže ďakujem, neprosím. Aká hlúpa a tvrdohlavá voľba z mojej strany. Je to pre mňa lekcia, aby som si nevyberala vždy tú ťažšiu a bolestivejšiu cestu? Aby som nebola tvrdohlavá a občas počúvala aj iných?

Rozhodla som sa ich vymeniť, pretože som neplánovala nosiť viac váhy. Našla som tiež ponožky na turistiku a vzala ich, keďže som mala len veľmi tenké. Moje špinavé topánky som dala do krabice k ostatným nechceným veciam a cítila som sa zahanbene, pretože som ich neumyla. Ale úprimne, musela som ísť. Celá táto skúsenosť v albergue bola v podstate katastrofou z pohľadu dobrých spôsobov. Ale bolo mi jedno, čo si o mne ľudia myslia v tomto bode. Mala som neznesiteľné bolesti a keď si o mne pár Nemcov bude myslieť, že som nevychovaná tak budiš.

Konečne som odišla a kráčala som veľmi pomaly. Bolesť v prekrvení v nohách ma paralyzovala na pár sekúnd, pričom som sa snažila neodpadnúť. Zastavila ma bulharská predavačka, ktorá mala zaparkované dve podozrivé autá uprostred cesty. Skočila na mňa a začala mi vysvetľovať, čo ponúka. Jej dych páchol strašne. Začala mi ukazovať obrázky nejakého chleba plneného mäsom, ktorý predáva. Produkt mi však neukázala. To bolo proste divné. Spýtala som sa jej, koľko to stojí? Žiadna odpoveď. Stále mi ukazovala obrázky jedla. Začala som si vravieť či ma nechce do tých áut nalákať a uniesť. Spýtala som sa znova, koľko to stojí. Opäť pokračovala v svojej prezentácii. Chystala som sa odísť, keď sa objavil nemec v drese a ona skočila aj na neho. Okamžite povedal, že nemá záujem, a ja som odišla s ním. Ešte po nás kričala a stále opakovala, že je to domáci chlieb. Šialená ženská.

O pár metrov ďalej sa odnikiaľ objavil malý pes a začal na nás brechať. Ignorovala som ho a nepozrela mu do očí. Milujem psov, ale tieto sú zvyčajne šialené a vycvičené na ochranu domov. Pes ma nechal na pokoji a zameral sa na Nemca, ktorý sa k nemu začal prihovárať. Chyba. Pokúsil sa ho pohladkať a pes ho takmer uhryzol. Keď si uvedomil, že pes nemá záujem o žiadnu náklonnosť, chystal sa odísť. Divoké zviera sa však stalo agresívnym a začalo ho obchádzať, snažiac sa ho uhryznúť do nôh. Ten slzný sprej by sa teraz hodil. Pes ho prenasledoval asi 50 metrov, kým ho konečne nechal na pokoji. Pomyslela som si, aká hlúpa vec pokúšať sa pohladkať šialeného psa.

Nemec šiel dosť rýchlo, takže sme sa rozlúčili. Mala som také bolesti, že som celé hodiny neurobila žiadne fotky. Toto je očista. Boj. Duchovné krst ohňom a posúvanie hraníc. Nebola som na pekelnom týždni ako americkí vojaci, ale skús prejsť 34 km cez hory, keď každý krok cítiš, ako keby si mala v topánkach ihly. Pravdepodobne mám na nohách 15 pľuzgierov a keď sa krv vráti do nôh, mám pocit, že omdliem. Ale chodím takto už 5 dní a zvládla som to. Je zaujímavé, ako fyzická bolesť môže mať očistný efekt, ale zároveň to posúva moju mentálnu stránku do takej miery, že plačem trikrát denne.

Je zaujímavé, že keď máš bolesti, nemáš čas premýšľať o minulosti. O hlúpostiach, ktoré robíš, keď sa nudíš. TikTok, sociálne médiá. Toto absolútne nie je tvoj problém. Sústreďuješ sa len na to, čo môžeš urobiť, aby si napravila svoju fyzickú situáciu. Je to to isté s mentálnou situáciou. S čímkoľvek, čo chceš. Ak je to tvoja priorita, tak myslíš len na to. Nič iné nie je dôležité. Tak aké sú tvoje priority? Ak je to zdravie, sústredíš sa len na zdravie. Ak sú to peniaze, sústredíš sa len na peniaze. Ak je to rodina, urobíš, čo je potrebné, aby si sa postarala. Camino ma mentálne a fyzicky posilnilo. Byť bez fyzickej bolesti je privilégium. Často na to zabúdame. Keď budem môcť opäť poriadne chodiť, budem taká šťastná. A vďačná.

Je zaujímavé, ako som na tejto ceste plakala, ale nemala som depresiu ani problémy s mentálnym zdravím. Tráviť čas vonku 16 hodín denne pod Slnkom má svoje liečivé kúzlo. Môžem to potvrdiť. 

Na tento okamih nikdy nezabudnem. Bolesť, utrpenie, reflexia. Berieme život za samozrejmosť, aj ja. Čo je reálne a isté je smrť. Chcem žiť s výčitkami? Je to cesta porozumenia. Uzdrav sa a ži bez výčitiek, ale nie tým, že budeš ubližovať iným svojou bezohľadnosťou. Ži tak, aby si nič neľutovala ak príde zajtra koniec.

Naprogramovaná a utláčaná systémom od narodenia sa učím znova chodiť. Doslova.

Okolo poludnia som videla mladého chlapca, ktorý mal na Caminu stánok a ponúkal bezplatné pečiatky. Predával ovocie a domáci čokoládový koláč. Keď som to uvidela, skoro som odpadla. Neznášam sladké na raňajky, ale na obed mi to nevadí. Navyše ten druh koláča bol môj úplne najobľúbenejší. Nemal ceny, opäť to bolo o tom, koľko chceš dať. Nechala som mu veľmi štedrých 5 eur za banán a kúsok koláča. Na jeho plagáte stálo, že zbiera peniaze na univerzitu. Tak prečo nepodporiť vzdelanie. A tiež, to je rozdiel medzi šialenou bulharskou ženskou, ktorá sa mi takmer vyšplhala na hlavu, aby mi niečo predala, a týmto chlapcom, ktorý si ani nepýtal peniaze. Takto to funguje, priatelia.

Po troch hodinách, som konečne dorazila k mostu medzi Španielskom a Portugalskom. Opäť som stratila šípky a nevedela som, kam ísť. Toto je zlé, keď každý krok sa počíta. Naozaj si ani nepamätám posledné tri hodiny. Vidieť ten most bolo viac ako uspokojivé. V polke mostu som si povedala, že môžem zdolať čokoľvek. Dosiahnuť čokoľvek, čo chcem. A viete čo? Ľudia sú dobrí! Každý vám úprimne pomáha! Nikdy som sa necítila tak milovaná cudzincami a rešpektovaná. Prešla som hranicu a aj časovú zónu!

A koho nevidím! Stará pani, ktorú som videla kráčať pred pár dňami, je tu znova. Pozdravili sme sa a chvíľu sme išli spolu. Nedokázala som s ňou držať krok. Vtedy mi to došlo. Keď 70-ročná pani kráča rýchlejšie ako ty, je čas si dať prestávku 😅 Potrebujem prestávku. Stop tvrdohlavému egu. Už nemôžem kráčať.

Mám viac pľuzgierov ako všetci pútnici, ktorých som dnes videla dokopy. Musím si dať nohy dokopy, pretože nie som schopná myslieť na nič iné, len na bolesť, keď kráčam. Všetko v poriadku, môžem si presunúť ubytovanie alebo nájsť lepšie na zvyšok cesty. Avšak nemohla som sa zbaviť pocitu porážky. Ale musím prestať byť na seba taká tvrdá.

Mesto Tui je známe svojou krásnou katedrálou v strede mesta. Je to skutočne pozoruhodné. Čoskoro sa pre mňa stane záchranou.

Do albergue som dorazila okolo druhej popoludní. Úprimne, vyzeralo ako väzenie. Budem spať s ďalšími šiestimi ľuďmi v poschodových posteliach bez závesu. Čo čakáte za 14 eur.

Osprchovala som sa, vyprala si oblečenie, sadla si do záhrady, vyložila nohy a začala hľadať hotel, ktorý by som si zarezervovala na zajtra. Našla som jeden v centre mesta. Rozhodnutie padlo. Teraz môžem premýšľať. Našla som svoje limity a tento výlet musí byť aj o objavovaní krajiny, nielen o chodení v bolestiach.

Pozerám na pomarančovník v 35-stupňovom teple v tichej záhrade v Španielsku a premýšľam o tom, ako mi chýba domov. Moji rodičia a môj domov. Slovensko. Som dieťa mojich rodičov a som dieťa Slovenska a musela som precestovať svet, aby som si uvedomila, kam patrím. Celú dobu hľadám to, čo som mala od začiatku pod nosom.

Premýšľala som, že ak dokončím túto púť v Santiagu zdravá a šťastná, presvedčí ma to, že môžem dosiahnuť čokoľvek! Niektorí ľudia mi hovoria, že utekám pred životom, ale ja sa naopak pripravujem na ďalšiu kapitolu. Vždy, keď sa moje plány zmenia, Boh už to vie. Skôr ako ja, zabezpečí, že všetko je pripravené tak, aby som mohla urobiť zmenu. Čo som si tiež uvedomila, je, že môžem robiť čokoľvek, čo chcem. Chcem zostať na tomto mieste tri dni, aby som si oddýchla a opravila nohy? Samozrejme, prečo nie? Môžem robiť čokoľvek, čo chcem. Stačí sa len rozhodnúť. 

Peniaze tu sú, boli tu a vždy budú. Boh mi vždy pomôže. Zachráni ma. Stačí len požiadať. Potrebovala som nové topánky na turistiku. Dostala som ich. Potrebovala som svetlo uprostred lesa. Cítila som Božiu silu, keď som prechádzala tým horským prechodom. Zabudla som na bolesť. Zázrak. Boh ma ochraňuje a stará sa o to, aby som bola v bezpečí. 

Trpím, áno, učím sa lekcie, áno. Očisťovanie duše od hriechov niečo stojí. Bolesť a utrpenie. Keď stratím šípku, požiadam Boha, aby mi ukázal ďalšiu, a on to urobí. Camino malo viac dôkazov o existencii Boha ako ktorákoľvek kniha. 

Potrebovala som si dať prestávku, aby som mohla premýšľať. Boh chce, aby som premýšľala. Aby som si zapísala svoje myšlienky, ktoré nebudú hovoriť len ku mne, ale aj k ľuďom, ktorí ich čítajú. Ostré hrany spôsobujú zranenia. Nikdy som nebola taká smutná za domovom. Ale nikdy sama. Boh je tu so mnou každým krokom.

Chýba mi domov. Spomienky, ktoré sme vytvorili. Priatelia. Rodina. Skvelé časy, ktoré sme spolu zažili. Budem trpieť, aby som zaplatila cenu, aby som mala viac takýchto spomienok. Miesto, kde patríš, je tam, kde si sa narodila. Je to v tvojej DNA. Niekedy však musíš precestovať polku sveta, aby si to pochopil.

Okolo 16:00 som sa rozhodla ísť spať. Nedokázala som ísť do centra mesta po jedlo a nebolo čo iné robiť. Išla som do svojej postele, bola som online nejaký čas a išla som spať. Čo ma príjemne prekvapilo, bola tolerancia ľudí, ktorí videli, že spím. Keď do izby, ani nezapli svetlo a šepkali. 

Konečne, keď prišla noc, všetci išli spať. Bola tam jedna dvojica a zvyšok boli dievčatá. Ten chlap začal chrápať, ale takmer potichu a jedno z dievčat začalo robiť všelijaké zvuky, aby ho zastavilo. Ironicky, keď jedno z dievčat zaspalo, chrápala oveľa hlasnejšie.

Premýšľala som o tom, aké to je spať s 6 cudzími ľuďmi v jednej miestnosti. Bola to dobrá skúsenosť vidieť, ako to niektorí ľudia musia robiť, lebo nemajú iné možnosti. Ja mám možnosti a dnes sa mi podarilo rezervovať si hotel s mojou súkromnou izbou a vlastnou sprchou! Aký luxus! Potrebujem si dobre oddýchnuť. Som vďačná, že mám tieto možnosti. Viem, že sú výsledkom tvrdej práce, ale je vždy dobré dostať sa z komfortnej zóny a postaviť sa do pozície človeka, ktorý nemá na výber. Stanete sa oveľa vďačnejšími.

Zobudila som sa neskôr ako všetci ostatní, pretože to bol môj prvý oddychový deň. Registrácia do môjho hotela bola až o 15:00, čo nebolo ideálne, ale nemohla som s tým nič urobiť. 

Odišla som z väzenia a nechala svoju nálepku na stene. Bola som tu. Prvýkrát a naposledy.

Premýšľala som o tom, či vôbec dokončím túto púť. Potom som si spomenula, že v Santiagu je každý deň o 12. hodine omša špeciálne venovaná pútnikom. A do očí mi vyhŕkli slzy. Viem, že keď uvidím katedrálu, budem plakať, nehovoriac o omši na druhý deň. Musím túto cestu dokončiť.

Dokrívala som do centra mesta a dala si kávu a koláč. Trvalo mi chvíľu nájsť otvorenú kaviareň a čudovala som sa prečo? Veľmi iné ako v Portugalsku, kde si možete dať kávu už od 7. ráno. Všetko sa zdalo zatvorené, aj keď už bolo po 9. ráno. Našla som jednu otvorenú kaviareň a keď som sa pozrela na telefón, uvedomila som si, že je nedeľa. Prisahám, že som si myslela, že je niečo ako streda. Úplne som stratila kontakt s tradičným životom. Týždne a víkendy sú ľudský výmysel. Vo vesmíre neexistujú samé osebe.

Po troche kofeínu som uvidela supermarket, ale opäť – zatvorený v nedeľu. Bola som hladná ako vlk. Malý mrkvový koláč v kaviarni to nevyvážil. Začala som plánovať svoju návštevu reštaurácie, kde sa chystám zjesť čo najviac. Konečne mám čas si sadnúť do reštaurácie. Hľadala som nejaké miesta na Googli, ale väčšina z nich bola otvorená až od 13:00. Našla som poštu, ale opäť – nedeľa! Chcela som poslať pohľadnice priateľom a rodine. Nabudúce!

Chcela som sa konečne prezuť do topánok, ktoré som našla v albergue. Rozpadávali sa. Jedna časť sa odlepovala. Tu je dôvod prečo sa tieto topánky stali nechcené. Tak, koniec tvrdohlavosti. Idem nakupovať.

Na hlavnej ulici som našla obchod. Bohom poslaný. Obchod s absolútne všetkým pre pútnikov. Čokoľvek si pomyslíš. Zázrak. Avšak ešte neotvorený, pretože bola nedeľa. Otvárali o 16:00, ale zvonku som videla topánky a turistické palice. Vrátim sa o 16:00.

Premýšľala som, prečo som nevidela žiadne takéto obchody na ceste cez Portugalsko? Pretože Tui je východiskový bod pre mnohých pútnikov. Je to niečo cez 115 kilometrov do Santiaga a na získanie certifikátu potrebujete minimálne 100 kilometrov. Takže Tui sa zdá byť skvelým začiatočným bodom pre mnoho ľudí, ktorí nie sú takí šialení ako ja.

Okolo 12:30 som našla otvorenú reštauráciu Online som si pozrela menu – burgre a podobne. Vošla som dovnútra a sadla si. Čašník ma videl, ale ignoroval ma. Nebola som si istá, či mám ísť k nemu, tak som šla a požiadala o menu. Povedal, že jedlo neservírujú o tomto čase. Dobre, neservírujete jedlo o 12:30? Fajn. Trochu podráždená som odišla a sadla si za stôl na námestí. Čašník priletel a keď som sa ho opýtala na jedlo, povedal, že podávajú iba malé občerstvenie. Odišla som.

O 13:00 som už zomierala od hladu. Reštaurácia, ktorá podávala tapas, sa mala čoskoro otvoriť. O pol hodiny neskôr však stále nebola otvorená. Vstala som a išla ku katedrále, ani neviem prečo.

Len som cítila, že tam musím ísť. Zrazu som uvidela obchod. Suveníry z Camina, topánky, palice, všetko. A bol otvorený. Čo??? Toto už začína byť smiešne. V nevere som vošla dnu. Šla som sa pozrieť na topánky, bolo ich tam dosť. A hádaj čo? Oveľa lacnejšie ako v tom obchode, ktorý otvára o 16:00. Jackpot. 

Čo potrebujem, sú topánky s poriadne hrubou podrážkou, aby mi nohy neroztrhali tie prekliate kocky a cesty s ostrými kameňmi. Samozrejme, musia byť o číslo väčšie ako moje nohy. Prišla ku mne staršia pani a dala mi radu. Jej syn robil prekladateľa. Povedala mi, že je lepšie mať trochu ohybnejšiu podrážku topánok. Vysvetlila som jej, prečo si vyberám práve tieto, a ona len prikývla. Našla som si turistické palice a vzala som si dve. A tiež pohľadnicu, aj keď neviem, kedy ju pošlem. 

Urobila som dosť veľký nákup v tomto rodinnom obchode a bola som veľmi šťastná, že som im mohla dať svoje peniaze. Povedali mi, že tínedžeri robia Camino z Tui, pretože je to povinné v školách. Očakávam od tohto bodu veľa ľudí. Ako darček mi dali niečo, čo si môžem prišiť na oblečenie – trasu z Porta do Santiaga. Boli takí milí!! Povedala som im, že mi zachránili život, a odišla som z obchodu.

Šla som bližšie ku katedrále a zbadala som otvorenú reštauráciu. Bola dosť prázdna, tak som si sadla. Čašník mi priniesol menu. Bola som taká hladná a smädná. Tapas to istí. Požiadala som o krevety s domácou tatárskou omáčkou, papričky Padron a pečené zemiaky. Čašník mi niečo povedal ako „mucho“ a pokrútil hlavou. Bolo to vraj príliš veľa pre jednu osobu. Tak som sa rozhodla len pre krevety, papričky a pivo! 

Priniesol mi chlieb a ja som začala jesť veľmi rýchlo. Čoskoro prišli papričky Padron, ktoré milujem. Bola som pri druhom pive, keď prišli krevety. Boli vypražené v strúhanke. Myslela som si, že budú len vypražené, ale nie v strúhanke. Vedela som, že to bude bomba pre môj žalúdok, ale začala som jesť. Bolo to dosť ťažké jedlo a ľutovala som, že som sa tak prejedla chlebom. 

Reštaurácia sa veľkou rýchlosťou zaplnila. Mala som šťastie, že som prišla hneď po otváračke.

Nechala som tri krevety na tanieri. Plánovala som si ich vziať so sebou, ale pri tomto teple by sa rýchlo pokazili. Nabudúce si dám šalát alebo niečo ľahšie.

Opustila som reštauráciu a zamierila rovno do hotela. Dnes som nezískala pečiatku, ale vraj počas dní voľna pečiatky nepotrebujete. Moja izba bola pekná s klimatizáciou a vlastnou kúpeľňou. Moje stehná boli ako kameň. Musela som použiť trekkingové palice, aby som si mohla sadnúť na záchod. Hlbšie sa klesnúť už nedá.

Neexistuje šanca, že zajtra budem pokračovať v ceste, aj keď mám naplánovaných len 15 km. 

Ak ma chcete kontaktovať, môžete využiť môj email nicole@nicoleven.com alebo moj Instagram či Linkedin. A pre video priaznivcov mám aj Youtube samozrejme.

135 km chôdze, fialový necht a Slovenky, ktoré ma zachránili… alebo halucinácia?

08.09.2024

Na piaty deň púte do Santiaga ma prepadla nervozita a únava z neustáleho hluku v hoteli. Ráno som vyrazila do úplnej tmy, prechádzajúc cez rímsky most. Cesta sa stala nebezpečnou, keď som v lese bez svetla a čelovky začala pochybovať o bezpečnosti. Strach mi zablokoval logické myslenie, no práve v najtemnejšom momente sa objavili dve Slovenky s čelovkou, ktoré ma zachránili. [...]

Fyzická bolesť vás prinúti vyplakať skryté trápenia

03.09.2024

Na štvrtý deň púte do Santiago de Compostela sa po náročnom predchádzajúcom dni prebúdzam s bolestivými nohami a v ťažkej fyzickej i duševnej nepohode. Napriek tomu, že mám pred sebou len 12 kilometrov, každým krokom cítim rastúcu bolesť a pochybnosti. Fyzické utrpenie mi postupne odhaľuje hlboko potlačené pocity a myšlienky, o ktorých som ani netušila, že ma trápia. [...]

100 kilometrov za 3 dni: Keď prehnané sebavedomie stretne realitu

01.09.2024

Dneska to má byť príjemná zmena. Iba 15 kilometrov. Včera som si všimla v meste šípky, takže viem presne, kde dnes začať. Dnes sú na rade tenisky, avšak moje nohy sú tak opuchnuté, že ich mám minimálne o číslo väčšie. Vyzerajú na nepoznanie.

nehoda

V Petržalke sa zrazili dve autá a cyklisti, jeden z nich neprežil

21.09.2024 16:48, aktualizované: 16:59

Zranenia utrpelo viacero ľudí,

gaza

22 ľudí vrátane detí zabil útok na školu v Gaze, Izrael cielil na Hamas

21.09.2024 16:28

Podľa ministerstva zdravotníctva, ovládaného hnutím Hamas, je medzi obeťami šesť žien a 13 detí, vrátane trojmesačného dojčaťa.

Stupava záplavy, vrecia

Takáč: Škody po povodniach sú 20 miliónov eur. Brusel Slovensku pošle miliardu, Čaučík má obavy

21.09.2024 13:23, aktualizované: 14:17

Minister tiež vyhlásil, že Slovensko zvládlo povodne dobre v prvom rade preto, že „je tu vláda veľmi schopných ľudí, a nie amatérov.“

polícia, policajné auto, policajti,

Polícia vyšetruje vraždu ženy v Košiciach, podozrivého zadržali

21.09.2024 12:39

Telo bez známok života s bodným zranením našli v sobotu ráno.

nicoleven

Robím to čo chcem

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 28268x
Priemerná čítanosť článkov: 1285x

Autor blogu

Kategórie