Už šesť rokov pracujem v Londýne na živnosť ako kameramanka, školiteľka a konzultantka. Tu sú moje skúsenosti, ako sa vyhnúť vyhoreniu a čo robiť, ak ho už pociťujete. Tento blog je pre každého, kto začína, ale aj pre tých, ktorí už tvrdo pracujú na svojom biznise. Nezáleží na situácii, musíte si pamätať, že najdôležitejšia vec pre poskytovanie najlepšieho produktu/služby klientovi je byť v najlepšom fyzickom a duševnom zdraví. Ako teda vyvážiť to, že robíte pre klienta niečo navyše, zatiaľ čo sa vyhýbate vyhoreniu?
Tip 1: Nepovedzte Áno Všetkému
Keď si budujete svoj biznis, je ťažké nepovedať áno všetkému, pretože sa snažíte získať čo najviac projektov, aby ste získali odporúčania, recenzie a peniaze. Avšak, keď je váš biznis už čiastočne etablovaný, musíte začať hovoriť nie. Kedysi som hovorila áno všetkému, čo mi pomohlo rýchlo si vybudovať biznis. Ale žila som veľmi nezdravý životný štýl, ktorý ma neskôr dobehol. Priberanie, žiadne cvičenie, bolesť chrbta a duševné vyčerpanie.
Trvalo mi nejaký čas, kým som začala hovoriť nie projektom, ktoré mi nedávali zmysel. Úlohy, ktoré by ohrozili moje zdravie alebo mentálnu pohodu. Klienti vás môžu opustiť v okamihu, ak neurobíte, čo chcú. Neberte to osobne; svet nie je spravodlivý.
Ale mali by ste zapredať svoje fyzické a duševné zdravie za výplatu? Neutrácate zarobené peniaze na dovolenku, aby ste sa zotavili z vyhorenia? Je to ako jesť lacné nezdravé jedlo, aby ste ušetrili peniaze, a potom míňať ušetrené peniaze v lekárni, aby ste sa opäť uzdravili, pretože ste ochoreli.
Tip 2: Nastavte Hranice
Mnohí klienti vám budú písať na WhatsApp o niečom naliehavom. O 7:00 ráno, o 19:00 alebo o 22:00. Ak by som dostala cent za každý takýto prípad, mohla by som ísť do dôchodku. Toto je zvyčajne spôsobené tým, že zmeškali svoj termín a potrebujú vás na jeho opravu, aby neprišli o prácu. Neodmietnem, ak som k dispozícii a môžem vám zachrániť prácu. Ale ak sa to stane viac ako raz mesačne, máme problém.
Vo väčšine prípadov, ako som neskôr zistila, bol skutočný termín o tri dni (alebo dokonca týždeň!) neskôr. Osoba, ktorá mi zadávala úlohu, chcela extra body za to, že projekt dokončila skôr. Nezáležalo im na mojom duševnom a fyzickom zdraví; starali sa o svoje povýšenie. Opäť to neberte osobne.
Nakoniec som bola tá, kto hovorila áno, takže vtip je na mne. Mám a vy máte tiež slobodnú vôľu povedať nie; nikto ma nenútil a nikto vás nebude nútiť. Takže prst musí vždy smerovať na vás. Akonáhle poviete áno všetkému, začnete byť naštvaní, čo môže ovplyvniť vašu komunikáciu s inými klientmi a zničiť vzťahy.
Keď máte jedného alebo dvoch klientov, nebude to pre vás ohromujúce, pretože máte málo práce, ale keď máte desať klientov a osem z nich to robí, je to recept na katastrofu. Toto sa mi stávalo dosť často, pretože ak poviete áno raz, berú to ako štandardný postup. Pomaly som vyhorela bez toho, aby som si to uvedomila.
Začnite Hovoriť NIE
Jedného dňa som povedala NIE s vysvetlením, že som pracovala celý deň a nemohla som pokračovať v strihu videí večer, pretože som bola unavená. Chcela som sa aj vyhnúť prípadným chybám, ktoré vznikajú ak pracujete vyčerpaní. Nie je to tiež profesionálne pracovať na poslednú chvíľu pred termínom. Do 48 hodín som dostala správu:
„Ahoj Nicole, je to v poriadku. Už ťa nebudeme potrebovať na strih.“
Fakty.
Toto sa môže stať aj vám. Môžete prísť o klientov, ak poviete nie, ale udržíte si svoje fyzické a duševné zdravie. Zamerajte sa viac na hľadanie kvalitných klientov, než aby ste hovorili áno všetkým. Strata peňazí bude bolieť, ale z dlhodobého hľadiska je to lepšia voľba. Verte mi.
Mám veľa príkladov, kde povedanie áno bola chyba, a všetky ich nájdete v mojej pripravovanej knihe pre živnostníkov, kde budem zdieľať všetky tajomstvá odvetvia a množstvo príkladov, ako riešiť situácie a nájsť klientov.
Tu je iný príklad ako bonus
Dostala som email od potenciálenho klienta, ktorý chcel moje služby. Jednalo sa o veľkého Instagramového influencera. Chceli, aby som celý deň natáčala ich videá na Instagram, ale muselo to byť v konkrétny deň. Už som bola zarezervovaná s iným klientom, ale tento projekt ma veľmi zaujal. Veľmi sa im páčila moja práca a súhlasili s mojou (vysokou) cenou. Volala som klientovi, ktorý ma zarezervoval na ten deň už dávno predtým, a rozhodla som sa zrušiť. Našťastie súhlasili s presunutím na iný termín, nie zrušením.
Hádajte čo?
Influencer to zrušil 12 hodín pred natáčaním bez zaplatenia faktúry (rezervačného poplatku). Jediný dôvod prečo som povedala áno na túto zakázku bola vidina peňazí.
Áno, stala som sa chamtivou. A chamtivosť nikdy neprináša nič dobré.
Tip 3: Neignorujte Varovné Signály
Ak máte úzkosť pri otváraní e-mailu v pondelok ráno alebo po krátkej dovolenke = vyhorievate. Ak dostanete email od potenciálneho klienta, ale nechcete im zavolať, pretože ste už super zaneprázdnení = to je varovný signál. V podstate si bránite v rozširovaní vášho biznisu a nachádzaní lepších klientov tým, že ste úplne zaneprázdnení toxickými klientmi a vyhorievate.
Nezaplatené faktúry je Posledná Zastávka Pred Vyhorením
Nedostávanie platieb načas tiež vyvolá vašu úzkosť, najmä po dokončení projektu. Musíte si účtovať rezervačný poplatok (50% z faktúry) predtým, než urobíte čokoľvek. Ak doručíte prácu s chybami, to je varovný signál, že nie ste sústredení a ste na ceste k vyhoreniu. Premýšľanie o tom, koľko peňazí môžete získať alebo koľko peňazí stratíte s projektom. Ak nemôžete spať, pretože premýšľate o projektoch klientov. Ignorovanie všetkých týchto varovných signálov, vyhoríte.
Riešenie Vyhorenia
Jedného dňa sa zobudíte tak úzkostní, že urobíte čokoľvek, aby ste sa vyhli práci. To vás môže dokonca urobiť fyzicky chorými. Vaše telo a duša urobia čokoľvek, aby vás ochránili. Neotvoríte svoj e-mail, budete prokrastinovať sledovaním filmov alebo chodením von, predstierajúc, že práca nečaká. Môžete takto pokračovať niekoľko dní, mysliac si, že svet je skvelý, žijete svoj najlepší život, utrácate zarobené peniaze. Ale jedného dňa musíte otvoriť svoj e-mail, a uvidíte 50 e-mailov, polovicu z nich naliehavých, a premeníte sa na sviečku bez vosku. Vyhorenie je skutočné.
Zotavenie je ťažké, ale nie nemožné. Zvyčajne budete potrebovať dovolenku, dlhšiu prestávku, čo v podstate znamená stratu peňazí. Môj problém bol vždy, že keď som išla na dovolenku, cítila som sa energizovaná a pripravená čeliť môjmu biznis životu znova. Ale hádajte čo? Po pár týždňoch som bola presne tam, kde som bola pred vyhorením. Takže znova som míňala všetky zarobené peniaze na dovolenky, aby som sa zotavila z práce na zarábanie peňazí. Haha. Dáva to zmysel?
Ako Sa Dostať Bližšie k Vyhoreniu
Jeden z mojich obchodných kontaktov mal autonehodu a zdieľal obrázok z nemocnice, kde bol celý obviazaný, vyzerajúci, že sotva môže dýchať. Niekto mu položil notebook pred neho a on na ňom akože písal. Príspevok mal nasledujúci popis: „Vždy budem pracovať na projektoch klientov, nikdy vás nesklamem. Trvdo makať, vždy.“
Nebudem to ani komentovať. Môžete tlačiť, ale za 10-20 rokov vás to dobehne. Alkoholici, narkomani, antidepresíva, jedlíci – budete potrebovať nejaký druh úniku zo všetkého, ak to budete ignorovať.
Ako Sa Vyhnúť Vyhoreniu
Musíte úplne prečistiť svoj biznis a prehodnotiť ho. Najprv si premyslite, čo naozaj radi robíte vo svojom biznise, bez ohľadu na peniaze. Sledovanie peňazí je prvý a možno jediný dôvod, prečo Youtuberi a influenceri zažívajú vyhorenie. Začnú niečo, pretože ich to baví. Zarobia na tom peniaze a potom chcú viac. Skôr či neskôr potrebujú urobiť krok späť. Niektorí z nich doslova skončia navždy.
Urobte si zoznam svojich súčasných klientov a označte tých, ktorí sú toxickí. Môžete o nich prísť, ak im pošlete e-mail, že už nebudete k dispozícii na večerné a last-minute projekty. Je ťažké znovu zaviesť pravidlá, keď si na určitý štandard zvyknú.
Potom napíšte a popíšte svojich ideálnych klientov za ideálnu cenu a skúste to manifestovať a zistiť, ako ich môžete pritiahnuť.
Robte Svoje Veci
Premyslite si bočné príjmy, ktoré môžete robiť bez nových klientov, ako je affiliate marketing, blogovanie, sociálne siete, eBay a podobne. Tiež pracujte na svojom marketingu. Ak sa prezentujete ako veľmi zaneprázdnení, pretože ste, či už na svojej webovej stránke alebo na sociálnych sieťach, potom klienti dostanú ten správny náhľad. Ide o nastavenie očakávaní. Pamätajte, nikto nechce niekoho, kto je stále super dostupný. Iba ak by mu chcel zaplatiť veľmi málo peňazí.
Rozdeľte svoju prácu podľa toho ako vám to vyhovuje. Buď majte dni, kedy idete na plno a potom si oddýchnite, alebo idete pomaly, ale každý deň. Čokoľvek vyhovuje vám a vášmu sociálnemu životu. Ak je tu projekt, ktorý je varovným signálom, ale veríte, že ho môžete zvládnuť, nacente ho veľmi vysoko, aby ste, keď prejdete týmto peklom, mali neskôr luxus povedať nie dvom toxickým projektom v budúcnosti.
Zvykajte si hovoriť nie a pamätajte, nič nie je dôležitejšie ako vaša pohoda. Tiež, je to len práca. Nie ste vo vojne; nič vážne sa vám alebo vášmu klientovi nestane, ak niečo nevyjde.
Zmeňte Prostredie
Čo mi pomohlo, bolo neuzamykať sa celý deň v kancelárii. Ako živnostník je pre mňa dôležité mať slobodu času a miesta. Sedenie v mojej domácej kancelárii deväť hodín denne nie je pre mňa ideálne. Skúste ísť do kaviarne na pekné miesto s notebookom alebo cestovať na dovolenku, ale vezmite si to ako obchodnú cestu. Nájdite si klientov, ktorí nie sú z vášho mesta, aby ste mohli cestovať na zaujímavé miesta, ak chcete cestovať, samozrejme.
Moje riešenie bolo stať sa digitálnou nomádkou, aby som cestovala na krásne miesta s krásnym počasím. Prešla som na úplne online podnikanie a ušetrila peniaze, aby som mohla stratiť toxických klientov. Ako kreatívka, pracujem viac na mojom blogu, YouTube, TikTok, affiliate marketingu a online kurzoch, aby som bola úplne nezávislá a brala len klientov, ktorí sú synchronizovaní s mojím myslením a pohľadom na život. Znie to veľmi selektívne a špecificky? Áno, to je pointa.
...nikto iný nereaguje? Čo sú všetci prihorení... ...
Holt, život je boj a nie prechádzka ružovou... ...
Celá debata | RSS tejto debaty